Imorgon konsumeras det över hela världen. Saker reas ut för att locka till spontana inköp, köp som annars inte hade blivit gjorda. Vi drunknar i prylar redan som det är. Vi blir inte särskilt lyckligare över ännu en.
Vår planet behöver verkligen inte en global shopping-bonanza, den mår tillräckligt dåligt ändå. Köpen genererar utsläpp av föroreningar och växthusgaser, ditt fotavtryck ökar och sätter press på resursutnyttjandet.
Därför tyckte jag det var listigt att HÖJA priset på min bok och genom det dels få folk att hajja till och sekundärt bidra med att försöka göra köpet hyfsat neutralt i termer av miljö. Jag skänker de extra 150 kronorna till en miljöorganisation, Vi-skogen, som planterar träd för att binda kol och minska på erosion på utsatta platser i Afrika. Om jag får lite extra uppmärksamhet återstår att se, kanske uppnås den största miljöeffekten om jag når ut till fler som därefter prioriterar om och drar ner sin konsumtion?
Happy (bad) shopping! 🙂