Bokrecension: Fixa din privatekonomi – smarta lifehacks för mer pengar och ett rikare liv

Jag hade tänkt läsa den här boken under avslappnande former i Thailand och gjorde så inledningsvis men i samband med att hela världen omstöptes på några veckor blev det ett läsuppehåll som äntligen togs ikapp denna vecka när jag började få tillbaka lite semesterfeeling igen!

Boken är bred och omfattande på samma gång. Du får en gedigen genomgång av hela din privatekonomi och man märker i och mellan raderna hur ärligt passionerad Christina är att få fler att bry sig om sin viktigaste grundplatta för livets alla äventyr, din ekonomiska situation. Det är tydligt att vi har att göra med ett proffs (som till vardags är sparekonom på jämförelsetjänsten Compricer).

Säga vad man vill men den (privatekonomin alltså) är styvmoderligt behandlad av många. Både av de som behöver den som mest men också av de som har det bra men som enkelt kan få det ännu bättre.

Det jag främst gillar med boken är att Christina skriver så enkelt. Precis som privatekonomi ska vara. Inga konstigheter, krångliga ord (om de används så förklaras de) eller snåriga resonemang.

Istället får man en bra guidning. Till exempel tas klassiska tankevurpor upp och hur man kan tänka istället. Du får checklistor att bocka av så det verkligen sker och många tips på vägen. Du kan alltså, som undertiteln antyder och med tämligen enkla tillvägagångssätt, ”hacka” din egen privatekonomi till det bättre.

Boken är också snyggt layoutad och inspirerar till att ta tag i både stort som smått för att optimera och skapa en bättre situation.

Christina bjuder också på mycket självupplevt och berättar hur hon gör samtidigt som massor med matnyttiga fakta sköljer över en. Fakta som både den insatta och den helt novise har nytta utav. Personligen fick jag bra påminnelser om både försäkringar och budgetöversyn. Jag gillar också avsnittet med Livshändelser som visar på olika situationer som kan uppstå genom livet.

Under vår vistelse i Thailand lånade jag ut boken till en ung driven tjej som var barnvakt åt våra barn några gånger. Hon sträckläste den och blev heltaggad på att styra upp delar av sin ekonomi hemma i Sverige som låg på ”hold” medan hon reste världen runt. I utbyte fick mina barn lära sig spännande akroyoga och laga vegansk mat, ett exempel på att boken inte bara är för de som redan snöat in på ekonomi utan verkligen för alla.

Tänk om denna bok exempelvis kunde spridas ut till alla ungdomar som nu tar studenten, i avsaknad av tydlig privatekonomi i skolan så är detta ett perfekt komplement för den som ska stappla sig ut på egna ben i den vida världen där mycket är annorlunda just nu men där vissa tumregler och kunskap om  privatekonomiska begrepp kan räcka långt för att ge en solid grund att bygga vidare på.

Du kan exempelvis köpa boken på Bokus (länken är en så kallad affiliate-länk).

Hejja Christina, tack för att du skrev den här boken och hoppas den når ut till riktigt många!

Jag och Christina hade det trevligt ihop i Thailand! 🙂